Protez Bacak Kullanımına Başlangıç

29 Nisan 2017

Protez Bacak Kullanımına Başlangıç

PROTEZ BACAK KULLANIMINA BAŞLANGIÇ

Amputasyon sonrası bacak kayıplarında protez bacak’lar hastalara büyük ölçüde kolaylık sağlamaktadır. Gelişen teknoloji ile artık çok daha fonksiyonel protez bacaklar geliştirilmiş olup kullanımları da konforludur. Tabi ki sağlam bacağın yerini hiçbir şey tutamaz. Ancak yeni nesil protez bacak uygulamaları sayesinde normale yakın bir yürüme söz konusu olmaktadır.

Öncelikle amputasyon sonrası rehabilitasyon çok önemlidir. Güdüğün bakımı, tedavisi ve kalan kasların kuvvetlendirilmesi fizyoterapist, doktor ve hemşireler tarafından bir ekip çalışması ile gerçekleştirilmektedir. Protez bacak konusunda bu ekibe protez teknikeri de katılmakta ve hastaya en uygun protez hakkında karar verilmektedir.

Amputasyon sonrası güdük bakım ve tedavisi kadar sağlam bacağa da bakım uygulanmaktadır. Bunun nedeni güdük henüz yük taşımaya hazır olmadığı için tüm yükü sağlam bacak taşımak zorundadır. Bu yüzden sağlam bacak kaslarını kuvvetlendirmek gerekir. Ayrıca tek bacağa yüklenecek ağırlık nedeni ile bacakta basıdan kaynaklanan yaralar, tahrişler söz konusu olmaktadır.

Protez bacak uygulaması genellikle amputasyondan 10 gün sonra olmaktadır. Tabi ki buna doktor ve fizyoterapist karar verecektir. Güdükteki yaranın iyileşmesi, acının azalması ya da hiç kalmaması ve güdüğün her yöne hareket edebiliyor olması ve ağırlık kaldırabilecek duruma gelmiş olması geçici protez bacak uygulanmasına geçişi belirlemektedir.

Geçici protez bacak, hastanın hem proteze alışmasını hem de günlük egzersiz ve aktivitelerini yapmasını sağlamaktadır. Bu dönemde güdük kendini toparlayacak, şişlik ve ödemler tamamen iyileşecek ve güdük ne zaman normal halini alacak ki kalıcı protez o zaman uygulanacaktır. Hasta bu sürede kendini kalıcı proteze hazırlamaktadır.

Geçici uygulaması protez teknikeri tarafından yapılmaktadır. İlk ayakta duruş ve ilk yürüme protez teknikeri ve fizyoterapist ile birlikte yapılmaktadır. Bu süreçte geçici protez  ile hastanın hareketleri, yürümesi, varsa rahatsız olduğu durumlar, ağrılar, acılar fizyoterapist ve protez teknikeri tarafından gözlenmekte ve kalıcı protez uygulaması için göz önünde bulundurulmaktadır.

Amputasyondan 6 ay sonra doktor ve fizyoterapist uygun gördüğü takdirde kalıcı protez uygulanabilmektedir. Bundan sonrası çok daha kolay olacaktır. Protezin ve güdüğün bakımının önerildiği şekilde yapılması, egzersizlerin düzenli uygulanması ve düzenli doktor kontrolleri ile hasta günlük hayatına kaldığı yerden devam edebilmektedir. Yürüyüşlerini sorunsuz yapabilir, araba kullanabilir, bisiklet binebilir, suya dayanıklı ve bu amaçla üretilmiş protez bacak ile yüzebilir.